سنگان شهر علم و عرفان مسجد جامع سنگان

دمو اسلایدر 1
  • عنوان عکس 1
  • فراخوان
  • شهرداری سنگان
  • کانال سنگان فردا
دریافت کد اسلایدر
مسجد جامع سنگان مربوط به دوره خوارزمشاهی است و در شهرستان خواف، شهر سنگان ، کوچه معروف به کوچه آب واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد جامع سنگان شامل حیاط ورودی : دو ایوان شرقی و غربی با پوشش سنتی محلی ، ایوان ورودی و کفش کن و گنبد خانه است .

 

جزاء گنبد و کتیبه با تمام ظرافت انجام شده و عناصر تزئینی متعددی در زمینه کتیبه وجود دارد که شباهت بسیاری به بعضی از گچ بری های ساسانی دارد و در ترکیب کلی بصورت غیر متارن به کاررفته است .
به نظر میرسد که این گنبد با حجم گنبد خانه کوچکتر شباهت بسیار زیادی به گنبد بقعه مجموعه بناهای سنگ بست دارد و بعد از گنبد اخیر ساخته شده و معماری به شیوه رازی است ، مربوط به اواخر عهد سلجوقیان است که بعداً بعلت زلزله و ریزشهای جوی ، به مرور زمان برخی  از قسمتهای آن تخریب شده است . زیبایی بنا در آنجا ست که به شکل ذوذنقه بنیان گرفته است .

به مرور زمان لایه های کاهگل مخصوص محلی ( مقدار زیادی سنگهای خرد شده ریز و درشت در کاهگل محلی بصورت مخلوط به کار می رود . ) بار بسیار زیادی روی گنبد به وجود آورده است که باعث رانده شدن قوس دبه بند تمام فیلگوش ( فیلپوش ) ها به داخل شده و در راس این قوس ها ضمن جلو آمدن ترک بوجود آمده است .

تصویر قبل از تخریب شدن

 

 

 

تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد

پشتیبانی